Alla inlägg under mars 2012

Av Ida Söderblom - 31 mars 2012 19:25

ååh, det är så skönt att vara här.. det är svårt att beskriva den där känslan som infinner sig i kroppen av fjällen.. någon form av harmoni helt enkelt.. :)


vi kom upp ganska så sen igår, efter att ha kört en okörd väg för mig och Eriik från Kåbban till Arjeplog :P Där vart det lite proviantering då vi aldrig gjorde de på byn innan vi for eftersom utrymmet i bilen var begränsat.. även en burgare på frasses intogs innan vi styrde vidare mot stugan.. där vi mötes utav snöras från taket som frusit fast ordentligt.. efter vi burit in alla grejer var det dags att krypa ner under täcket och samla krafter inför en ny dag :)


idag har inte vädret varit det bästa, men absolut inte det sämsta heller.. man kan aldrig lita på en väderprognos när det gäller fjällen ;) vi hade ganska rejält snöfall när vi lämnade stugan, men väl uppe på fjället när vi sökt oss en plats i lä så blev det hamburgergrillning och mys.. :)

föret upp var inte å himla roligt, hårt överallt.. men när vi körde ner igen å hade det blivit lite mjukare så det inte gick så varmt i maskineriet.. :) efter lite slappande vid stugan å åkte vi ner på affärn, köpte lite olja och jag hittade värdens finaste mössa :D

efter det åkte vi till sandtaget och busa lite, men inte så roligt när det är superhårt och redan kört en massa.. men när man väl kommer genom ytan så äre pulversnö.. me like! :P


jag och Eriik fick till en fin ankring precis utanför stugan när vi kom tillbaka.. :P Draken kan det där med att göra rännor vill jag lova.. ;)

   


nu har vi ätit lite hemmagjorda chickenbits och annat mums.. :) man blir trött av att vara ute hela dagen, men regeln säger att man inte får lägga sig innan kl 22 ;) så det blir lite mys framför tvn.. eller om vi tar en till skotertur kanske, det är ju fortfarande ljust :)

pusspuss

Av Ida Söderblom - 30 mars 2012 12:03

det är helt sjukt hur mycket grejer som ska med för att man ska vara i fjällen i 10 dagar :P ytterkläderna tar sin lilla plats vill jag lova, och hjälmarna vill man ju ska stå någonstans där de inte tar skada.. för att sedan inte tala om all mat! :P och då kommer ju ändå resten av maten upp när resten av familjen kommer på tisdag.. haha :)


näe, nu ska bära ner bäddmadrassen från ovanvåningen och se om jag ska lägga en underst eller överst.. min rygg säger upp sig om jag inte tar med mig den så.. vi får helt enkelt åka trångt ;)

allt annat är färdigpackat i väskor, ska in med allt i bilen, duscha, packa maten.. sedan är jag färdig för avfart! :)

i bra tid för engångskull.. Tidsoptimisterna 1 och 2, jaa.. det är jag och min sambo de :P

pusspuss

Av Ida Söderblom - 30 mars 2012 08:49

uuuh.. :( jag kan inte låta blir att gråta några tårar då vågen visar +0,2 kg från förra veckan.. egentligen äre ju fjantigt lite med tanke på vad som växer inom mig..

sammanlagt har jag ändå gått ner 2,8 kg från graviditetens början..


V18 (17+6) idag.. och enligt massa gravidappar och sidor "borde man" ha gått upp mellan 2,5-5 kg nu.. men inte jag, jag gråter över mina 2 hg..

samtidigt som det är vääääldiigt jobbigt att det inte synd något på mig, och jag funderar om det någonsin kommer göra det..


men jag mår dåligt av att vågen ändå visar mer nu än förra veckan, att det är +1 kg från "lägsta vikten" jag sett på vågen.. har försökt att inte väga mig, men då kommer kontrollbehovet fram å jag väger mig ändå.. men till fjällen ska den faaan inte få följa med..


jag vet inte riktigt hur jag ska ta det här.. jag vet ju att en graviditet väger, men sedan jag gjorde min op, sedan flytet.. ja, sedan långt innan det, så har mitt liv kretsat kring att gå ner i vikt.. jag vill ju vara "normal".. äh, vissa av er förstår mig säkert, medan andra inte kan förstå frustrationen över 2 hg..


näe, nu ska jag äta frulle även om jag tappat all matlust.. kämpar verkligen för att få in mina 6 mål + 2 mellanmål om dagen.. de går väl sådär ;)

pusspuss

Av Ida Söderblom - 29 mars 2012 21:48

Jag kommer aldrig ihåg om Eriiik säger systerkakor eller syskonkakor, men när jag googlade på det så fick jag fram systerkakor, så rubriken får väl vara så helt enkelt :)


 


Systerkakor:

ca 60 st


350g mjöl

300g rumsvarmt smör

100g marsanpulver kok

175g socker

½ ägg

1 tsk hjortonsalt


socker-kanel bandning (efter smak)

hallonsylt


Vispa upp ägget i en liten kopp. Blanda ihop alla ingredienser till en smidig deg.

Baka ut tunna, runda, kavlade kakor.. Grädda i ca 6 minuter i 200C i mitten av ugnen..

Genast efter gräddning vänd kakorna i socker-kanel blandningen. Lägg ihop dem två och två med hallonsylt mellan.

Njut med ett glas mjölk! :)

Av Ida Söderblom - 29 mars 2012 16:52

Jääs! efter mycket om och men, ringande hit och dit, irriterande telefontider och otrevliga sköterskor så har min kära barnmorska fixa mig en ny tid för rutin ultraljudet! :) jag måste ha den bästa barnmorskan ever.. hon har då varit helt kanon så här långt.. :)


den nya tiden blir den 11/4 i Pite.. Eriik fick ledigt hela påskveckan, men nu måste han ju även ta ledigt nån dag veckan efter.. förstår att det känns knas för han, men nu får det bli så.. vi ska göra rutin ultraljudet mellan den 30/3 och 13/4 för att det ska "blir rätt"..


nu börjar fler och fler av våra närmaste vänner att veta om det lilla Sesamfröet som växer inne i min mage.. vi har pratat om att prata om det öppet efter ultraljudet, det känns mer "säkert" då.. alla pratar om att efter vecka 12 är det säkert, men vi vill vänta.. det känns bäst så helt enkelt :)

ni är inte många som har lösenordet hit, och inläggen kommer mest troligt att låsas upp efter ultraljudet..


jag kan inte förstå att vi går in i vecka 19 (18+0) på lördag.. vi har ju snart gått halva tiden! wiie, vad vi längtar!

pusspuss

Av Ida Söderblom - 29 mars 2012 16:19

vart ingen sväng ner på byn, ingen kaka heller för den delen :P har burit lite mer pellets, packat ihop grejer inför fjällresan och nu står mina skurtbullar i ugnen..

hittade mitt recept, men trodde först att något fattades.. men sen tänkte jag ääh, bära eller brista.. och denna gången så bar det.. ;) haha.. vart med tacoköttfärs denna omgång.. :)


bara skurtbullarna är färdiggräddade så ska jag se vad för kaka jag ska göra, diska undan all disk, starta en till tvättmakin å sen äre bara att packa klart inför resan.. :) allt under kontroll.. ska göra klart så mycket som möjligt ikväll så slipper jag stressa imorgon.. då kan jag åka ner tidigare på byn istället imorgon å kolla efter nå bra handskar.. Johanna slutar kl 15 så vi åker så fort hon kommit hem.. :)

pusspuss

Av Ida Söderblom - 29 mars 2012 11:16

som jag sa igår, det syns när jag har bakat.. ;) haha.. så idag håller jag på med en köksstädning.. ids inte torka luckorna denna omgång, men det får bli en ordentlig vårstädning med fönsterputsning lite längre fram i april :)


hade tänkt baka skurtbullar (pizzabullar) men hittar inte igen mitt recept.. :( förra omgången gjorde jag på färdig smördegsrulle, men nu hade jag inge mer sånna hemma..

men min kära mammi skulle få åka hem från sjukan idag, så hon kanske orkar leta fram recepet åt mig på eftermiddagen så får det bli kvällsbakning igen ;)

men nu ska jag slänga in en långpannekaka i ugnen, sedan bär de av ner på byn för att hitta nå handskar till både mig och Päälsk.. 10 dagar i fjällen utan ordentliga handskar funkar inte :P

pusspuss

Av Ida Söderblom - 28 mars 2012 21:40

Städningen satte jag upp på morgondagens att-göra-lista ;) det är som ändå ingen ide att dammsuga och skura golv innan jag bakar, för jag sölar alltid ner.. haha..


Men jag har åstakommit 54 systerkakor, hör å häpna så gick ingen kaka sönder :P, däremot så hade jag problem med att kavla ut degen, den ville inte hålla ihop.. så jag var sur ett tag, satte in den i kylen, och sedan när den var kall så gick det liiiite bättre iaf.. jaja, 54 kakor är bättre än inget..

Jag har även gjort en långpanna med köttbullar, haft sillen i vattenbad tillräckligt länge, kokat lagen och skivat upp morot och rödlök.. så nu väntar jag bara på att lagen ska bli kall så ska jag lägga in sillen och försluta burken så är även det klart inför fjällen.. :)


nu ska jag springa upp å hänga tvätten, en sista maskin imorgon så är allt tvättat förutom några sängkläder, gardiner och dukar.. :)

jag börjar känna att jag har allt under kontroll, men nog hinner jag glömma bort nå ska ni se.. :P ni får recept och bilder på kakorna imorgon..

pusspuss

Presentation


GBP-opererad, pysslande, blivande tvåbarnsmor i underbara Norrbotten! :)

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Fråga mig

9 besvarade frågor

Geocaching =)

Profile for Allansdotter

Skapa flashcards