Inlägg publicerade under kategorin Sesamfröet i magen ♥

Av Ida Söderblom - 15 juli 2012 21:47

I helgen har vi verkligen haft full rulle i huset! :) så härligt!


Sundsvallsflickorna med barn kom fram vid kl 1 på natten mellan fredag och lördag, det var bara bära in alla grejer, försöka varva ner och sedan sova så vi skulle orka upp på lördagen för att hitta på nå skoj :)

Lördagen spenderade vi i stugan, grillade burgare, fiskade och åkte lite båt, allt mellan regnskurarna.. barnen skulle även bada, men det var nog knappt så knäna på dem blev blöta ;) gullungar!


Sedan åkte vi hem för att göra tacos, 3 barn och 6 vuxna, och lätt fick vi alla plats runt vårt nya, fina,

stora köksbord! :)

I LOVE IT! att laga mat till många och få äta tillsammans är underbart! :D

På kvällen blev det chokladpaj, glass, frukt, karra, bus och dans :) När barnen ( & Sassa;) ) var i säng, Eriik å Jeepe ute på vift, så parkerade jag, Satu och Emelie oss i soffan för att spela Nintendo 8bitars :D en efter en gav vi upp, men vi satt kvar i soffan fram till 3tiden på morgonen.. Underbart med tjejtid, precis som förr!

Fast det medförde ju att vi var lite sega imorse.. haha ;)


Imorse var det frulle, packning och surr som gällde.. Sassa och Satu fick känna när Bäbbe sparkade i magen.. Vi har kommit på ett sätt att "framkalla" sparkarna ;) blir nog en bildåre som kommer ut..

Spelar man upp klipp på youtube med rallycrossbilar där det är med kvitter från turbon så blir det full fart i magen.. haha, någon som vart van efter semestern å Höljes kanske? det föds nog ett Mats Öhman-fan ska ni se ;)


Tjejerna och barnen åkte hem vi 12 tiden, efter det har jag och Eriik mest tagit det lugnt.. var förbi Sikfors en sväng på Sikforsdagarna, var iväg å betalade hyran på garaget i byn, kollade till en geocache och sedan hittade Eriik en fiiiin väg genom skogen han var tvungen köra ;) haha..


Ikväll har vi möblerat om i sovrummet, så nu är skötbordet på plats :) Men vi behöver nya sängbord för att det ska bli bra.. vaggan/spjälsängen är inte på plats än, men det hinner vi nog :)

Vi har inte införskaffat någon spjälsäng ännu då vi inte hittat någon som fallit oss i smaken.. Blir ändå en vagga första tiden så vi känner att vi inte behöver ha någon panik utan tar oss tid att hitta rätt säng till vårt lillhjärta <3


Nu blire lite film innan sängen, imorgon äre TUL som gäller, sedan ska jag tillbaka på jobbet och Eriik med, hans tåg går 17:13 från Boden.. :/ men han kommer hem på fredag igen, vi får försöka tänka positivt!

Nattinatt och sov gott!

pusspuss

Av Ida Söderblom - 11 juli 2012 19:18

idag när mamma har vilat på soffan har bäbbe passat på att ha riktigt party i magen! :) första gången jag riktigt ser hur magen rör på sig när Sesamfröet busar runt där inne..

som vanligt blir magen hårdare om kvällarna, och just ikväll har jag riktigt ont i höfterna.. men det gör inte så mycket när man får så mycket kärlek där innifrån.. :) så mysigt med alla sparkar när bäbben är aktiv..

pusspuss

Av Ida Söderblom - 10 juli 2012 21:48

Varit på besök hos barnmorskan idag.. :) lillhjärtat tickade på i ca 136 slag/minuten! var dock lite svårt att höra då det var ett blodkärl precis framför, så det susade en massa..

SF-måttet denna gång landade på 35 cm, och det följde kurvan bra! :) hon kände både bäbisen och livmodern riktigt bra den här gången, trots allt hull..

Alla värden var oxå bra, blodvärdet var på hela 128! =D

riktigt glad må jag säga, jag som inte ens äter några järntabletter.. och jag slipper dem gärna!


däremot så blev nästa tid med hon som är vikarie i sommar, men det går nog bra de oxå.. fast jag vill helst ha vår BM, känner mig trygg med henne.. men men, man kan inte få allt och tiden vi fick är iaf på Eriks ledig vecka :)

så båda hans kommande ledigveckor är det bäbbe-besök! :)


annars så har jag handlat idag, var heeelt slut när jag kom hem.. men då kom gräsklipparjouren förbi! ;) Eriks mamma och syrra kom för att hjälpa mig med gräsmattan.. vi hann en bra bit, men är inte riktigt klara än.. så de kommer förbi imorgon oxå.. är så otroligt tacksam för all hjälp, det är lite tungt att göra det själv just nu..


nu ska jag slöa i i soffan en liten stund innan det är dags för sängen igen, imorgon äre jobb i Lomtjärnscaféet som gäller, och resten av veckan :) så jag hoppas på finväder och bra med folk..

nattinatt och sov gott..

pusspuss

Av Ida Söderblom - 9 juli 2012 21:50

Hjääääälp! vart tar tiden vägen!? mindre än 2 månader kvar till beräknad förlossning! :P

 

  • Din graviditet startade Mån 28 nov 2011.
  • Din menscykel är ca 28 dagar
  • Du blev gravid ungefär Mån 12 dec 2011 (ägglossningen).
  • Du är på dag 225 av 280. (80,4%).
     
  • Du är i vecka 33.
  • Du har gått 32 fulla veckor och 0 fulla dagar (v32+0).
  • Du är i 7:e kalendermånaden.
  • Du är i 9:e graviditetsmånaden (lunarmånaden). [Läs mer här]
  • Du är i trimester tre.
  • Beräknat förlossningsdatum Sön 2 sep 2012
  • Du har 55 dagar kvar till beräknad förlossning.

Imorgon är det dags för ett besök hos barnmorskan igen.. tyvärr kan inte Eriik följa då han har jobbvecka den här veckan, men bm ville träffa mig innan hon går på semester.. förhoppningsvis är alla värden bra, så slipper jag träffa den som är vikarie för vår bm..

Måndag nästa vecka är det dags för TUL, och då är Eriik hemma!! =D tredje gången gillt! tredje ultraljudet och detta kan han vara med på! det ska mycket till för att han inte ska komma hem å missa detta..


Kan lova er att magen har blivit rejält hård nu! Sesamfröet verkar gilla höger sida av magen, för det är där bäbben väljer att hålla till heeeela tiden! :P

Har börjat få problem med att böja mig framåt för att plocka upp saker, går jag ner på huk så funkat det, men att stå framåtböjd funkar inte.. blir sånt tryck då att jag inte kan andas.. :P


Idag när jag körde hem från byn hade jag svårt att svänga bilen.. ;) då den inte har någon styrservo får man använda armmusklerna istället, men magen var verkligen STEEEEENHÅÅÅD på höger sida, så det tog emot och gjorde lite ont att ratta bilen..


Det mesta till Sesam är nu inhandlat, blev myckeeeee grejer nere på Gekås ;) kommer lite bilder senare..

nu ska jag och bäbbe krypa ner under täcket, hoppas på att få sova bättre inatt..

nattinatt och sov gott!

pusspuss

Av Ida Söderblom - 17 juni 2012 21:23

Idag har jag och mammi hunnit med att inhandla lite mera blommor =) sedan åkte vi förbi hos svärmor på lite fika, där vi fick syn på en annons i tidningen om bilbingo.. sagt å gjort stressade vi i oss lite snabbmat och åkte iväg.. tyvärr vart det ingen vinst..


däremot så blir lilla Sesam mer aktiv då mamman är stilla, så när vi suttit där nån timme så vart det disco i magen.. så mommo fick känna några ordentliga sparkar.. :P

och herreguud vilken skillnad det märks på magen från morgon till kväll, den är riktigt stenhård på kvällen!

på morgonen har jag absolut inga som hellst problem med att böja mig ner för att plocka upp saker från golvet eller lyfta något, men på kvällen så är det en hel annan sak.. då är magen stenhård och det tar emot.. :P


nu blir att göra iordningen matlåda för imorgon, sedan krypa ner i sängen.. Eriik har åkt från Gällivare, men då han varit vaken sedan runt 4 imorse så kommer han nog inte orka köra hela vägen.. tur han har cheven så han kan stanna och krypa ner under täcket i sängen och sova när han känner sig trött, även om jag hellre ser att han kommer å kryper ner under täcket här hemma.. :)

nu väntar 3 veckor ledigt för han, först en ledigvecka och sedan två veckor semester.. sååå sköönt att få vara tillsammans i 3 veckor på raken.. jag jobbar veckan ut, sedan har jag oxå ledigt i 2 veckor.. :)


näe, sova var det, så jag är utvilad inför en till arbetsvecka :) som sagt, det tar på krafterna att baka bäbis..

nattinatt och sov gott!

pusspuss

Av Ida Söderblom - 15 juni 2012 22:54

då var en arbetsvecka avklarad, och jag kan lova er att det känns i ryggen.. ska försöka vila upp den i helgen, sedan äre full fart till veckan igen :) hoppas på finare väder då och mer folk i parken = mer kunder i caféet ;) hehe..


förhoppningsvis kommer Eriik hem på söndag :) bara att hålla tummarna, fast om han får jobba extra någon dag för inte så mycket det heller då jag ändå jobbar..

jag jobbar fram till midsommar, sedan blire troligast 2 veckors semester på annan ort (Sundsvall, Höljes, Ullared).. efter det så har halva juli gått och vi är då nästan 1 månad från beräknat BF :P tiden springer iväg..


Bäbbe sparkar mer å mer, de som känner mig å vet "hur jag ser ut i vanliga fall" säger sig se min "gravidmage", medan de som inte känner mig nog bara ser det som att jag blivit större igen..

jag kan inte se gravidmagen, visst.. jag känner att den blivit hårdare, och kanske högre? men annars tycker jag att det ser ut som annars.. :P haha..


däremot så har jag lagt det här med vägningen åt sidan ett tag, för bara jag kolla på vågen så får jag ångest.. vi får helt enkelt ta tag i den biten när Bäbbe tittat ut :)

självklart kan tänker jag på vad jag stoppar i mig, rör på mig det jag kan.. men mer än så kan jag inte göra.. känner däremot att jag har svårare att stå emot vissa saker (läs choklad), men jag försöker iaf.. :P


nu ska jag fortsätta virka på Bäbis-skorna, kommer kanske ut nån bild senare om de blir söta, sedan blire att krypa ner under täcket och njuta av att väckarklockan inte ringer kl 7 imorgon.. :P bara för det så kommer jag väl vakna å vara pigg vid typ 6.. hahah :P 

jag och mammi hade tänkt åka på en liten shoppingtur till Pite imorgon, så allt för sent vill man ju inte komma iväg, men ändå lite sovmorgon..

nattinatt och sov gott..

pusspuss

Av Ida Söderblom - 13 juni 2012 21:01

uuh, jag hade ju tänkt att försöka mig på att laga gräsklipparen idag.. var förbi svärföräldrarna å hämtade lite bultar/muttrar.. men när väl maten var gjort och uppäten, så fick jag lite snabbfrämmande som ville köpa lite bildelar.. så efter lite hoppande fram åt tillbaka över ved å dike för att komma till bilen, samt mycket stående å framåtillbakagående i kiosken så skriker min rygg/ländrygg/rumpa/baksida lår NEEEEEEEJ! :/

så tråkigt när det blir så, och det hjälper inte att bara stretcha ut de.. måste prata med barnmorskan när jag ska dit nästa vecka å se vad hon tycker, kanske blir nå sjukgymnastik eller nå.. jobbigt äre iaf.. men som tur är så har jag inte haft nå direkta andra graviditetskrämpor..


så därför landar jag i soffan ikväll, med stretching var 5:te minut, och försöker ta det lite lugnt.. hoppas på att det känns bättre imorgon, påminnelse till mig själv är att packa ner nån värktablett utifallatt..

pusspuss

Av Ida Söderblom - 11 juni 2012 20:24

Idag har jag varit till barnmorskan :) eftersom det var ändrade planer igår, vart tvungen skjutsa Eriik till Gällivare för jobb, så fick jag gå dit utan han idag.. :( däremot så passade min mammi på att följa med och fälla en och en annan tår.. haha.. fjantmammi!


SF-måttet hade stigit från 24 till 32!?! haha :) Barnmorskan tyckte det var en rejäl höjning, men eftersom det bara var andra gången vi tog så vart hon osäker på om hon hade mätt det helt rätt förra gången.. men hon kände livmodern riktigt bra den här gången..


sedan när vi lyssnade på lillhjärtat å var hjärtslagen lägre än vad vi haft förut, det låg mellan 130-140, men när vi lyssnat ett tag började de öka.. barnmorskan trodde att Sesamfröet låg å sov, men vaknade när hon klämde och kände.. hon förklarade att när barnet sover så är hjärtslagen lägre, så det var absolut ingen fara..


nästa kontroll är redan nästa vecka, på torsdag.. för efter det så åker vi på semester, och då tyckte hon det skulle för lång tid tills nästa gång vi kunde ses..

järnvärdet hade sjunkit från 129 till 117 på 2 veckor, så nu ska jag börja med min blutsaft å se om värdet blir nå bättre, för om det blir sämre måste jag börja med järntabletter.. :/

blodtrycket var fortfarande lågt, vilket hon bara tycker är bra.. däremot så var mitt socker högt för första gången, men hon trodde det hade att göra med att jag nyss ätit.. fick med mig "socker-makinen" hem igen så ska kolla lite då och då för att vara på den säkra sidan.. :)


men i övrigt mår jag bra, förutom tröttheten som har kommit tillbaka.. :/ sedan sväller mina ben och fötter varje kväll, ischiasnerven på höger sida kommer oxå i kläm varje kväll, tyvärr så hjälper det inte att stretcha ut den.. blir bra i typ 5 min sedan är den dära outhärdliga smärtan tillbaka.. men jag klagar inte, bara lite ;) det lilla livet är värt besväret, och såååå efterlängtat!

Eriik har även börjat känna sparkarna nu.. 3 gånger har han lyckats känna det lilla livet, men jag får mig en omgång flera gånger om dagen.. M Y S I G T ! =)

pusspuss

Presentation


GBP-opererad, pysslande, blivande tvåbarnsmor i underbara Norrbotten! :)

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016
>>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Fråga mig

9 besvarade frågor

Geocaching =)

Profile for Allansdotter

Ovido - Quiz & Flashcards