Direktlänk till inlägg 26 januari 2011

Målsättningar och delmål! :)

Av Ida Söderblom - 26 januari 2011 11:37

Äntligen en som kommenterat och lämnat en riktigt bra bloggadress, där man kan läsa om operationen och tiden efter! :) Tack Annci!


Mötet med arbetslivsresurs idag var faktiskt riktigt bra :) Första gången som jag känner att det faktiskt var nå vettigt som vi vart tillsagda att göra..

Idag hadlade det om målsättning!


Inte bara om hur man ska sätta mål för att få ett jobb, utan om hela livet! Hälsa, karriär, familj, andligt m.m

Och det passar egentligen mig ganska så perfekt just nu! Jag har alltid varit en målinriktad person, har jag bestämt mig så brukar jag ta mig dit..


Varför det aldrig har blivit så med vikten, det vet jag inte.. Dels beror det på det här med min ämnesomsättning, men den sätter ju inte stopp för allt..

Men de gånger jag gett mig fan på att gå ner, då har jag gått ner.. men varför har jag inte stannat där sedan? vad är det som har satt käppar i mina hjul?

Det har jag börjat fundera på nu, och egentligen så har jag ingen aning! Att motivationen många gånger har tagit slut pga ett eller annat, det köper jag.. men det måste ju ändå finnas något mer, eller?


Jag ska iaf börja sätta upp mer mål här i livet, och självklart delmål oxå! :) Jag tror jag ska göra precis så som våran "lärare" sa idag.. han har gjort en målbok, där han skriver ner sina mål och delmål.. även klistrar in bilder, jämför då och nu m.m om inte annat för att kunna titta tillbaka i den senare och se vad som har hänt.. :)


Men iochmed allt detta, så har jag börjat tänka på vars min målvikt är? Hur mycket kommer jag väga när jag är nöjd? Hur mycket kommer kroppen vilja väga? Vad är normalt för min längd?


Jag är 169 cm lång och har alltid varit överviktig.. jag vet inte vad man väger i "normala fall" när man är så lång som jag, eller kort som min älskade sambo säger.. vad säger BMI skalan?

ett BMI på över 25 är ju övervikt eller fetma, men kan man verkligen bara stirra sig blind på det?


Däremot så är ju ett BMI under 25 ett mål för mig, eftersom det är först då som det blir aktuellt med en bukplastikoperation.. Visst, det är andra saker som oxå väger in, men just ett BMI under 25 ska man ha för att få den här uppe..


Jag har iaf satt upp vissa delmål, jag skriver inget om dem här ännu, det kommer efter operationen.. Men ett av dem kan jag avslöja..

Jag har alltid velat ta MC-körkort, men pga min vikt har jag inte vågat/velat.. hur funkar det ens att åka hoj när man är så tjock som jag? Och jaaa, jag är tjock!


Så ett av mina delmål är som så att när jag väl väger tvåsiffrigt, (när gjorde jag det sist?), det är att ta MC-kort..

Och eftersom Eriik oxå vill ta det så kommer vi att göra det tillsammans.. men just nu är det en bra bit kvar dit..


jag ska sätta upp lite mer delmål längs vägen, men de ska vara realistiska.. annars spelar det som ingen roll.. däremot att tidsbestämma dem tycker jag är svårt, för jag har ingen aning om hur fort min kropp kommer att tappa kilon, men det lär jag ju märka :)


näe, nu vart det mycket text känner jag ;)

dags att göra sig en shake istället..

pusspuss

 
 
britta

britta

26 januari 2011 12:02

Ååååååå vad du är duktig! Jag ska följa hela dig på hela din resa och peppa dig så gott jag kan! Heja bravo! :)

http://intesnabbast.blogg.se

Ida Söderblom

26 januari 2011 12:16

Tack Britta! :)

 
Annci

Annci

26 januari 2011 13:22

Varsågod :-).

Jag såg din kommentar och ska sammanfatta ett mail till dig istället. Skickar till din hotmailadress du har i presentationen.

http://www.hultstrom.nu

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ida Söderblom - 10 december 2016 23:23


Idag hittade kidsen varsin badboll i paketen :) Gissa vilka som genast sprang upp till badkaret? ;) Tillsammans valde de att använda den blåa idag och spara den röda till sen :) ...

Av Ida Söderblom - 9 december 2016 20:47


Tänka sig, idag hade tomten å mamman fixat en deg i kylskåpet, och dumle, bakformar å noblesse i paketet på kalendern :) Så ikväll har vi bakat dumlekakor.. :) ...

Av Ida Söderblom - 8 december 2016 22:55


[ycka över en växel till järnvägen och pennor

Av Ida Söderblom - 8 december 2016 00:04


Idag hittade vi en målarbok och mer järnvägsbitar i kalendern :) Elias frågade imorse varför inte tomten har lämnat en paketkalender hos alla barn.. Vill låta dem ha kvar den mysiga tron på tomten, så jag fick vackert erkänna att det var mamma som ...

Av Ida Söderblom - 6 december 2016 23:36


Idag hittade vi järnvägsbitar och snoddar/klämmor i paketen :) vi har även hunnit med att baka 2 mjuka pepparkakor, en till oss och en till Erik å hans sandargubbar inför nattens kommande jobb.. ...

Presentation


GBP-opererad, pysslande, blivande tvåbarnsmor i underbara Norrbotten! :)

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Fråga mig

9 besvarade frågor

Geocaching =)

Profile for Allansdotter

Ovido - Quiz & Flashcards