Direktlänk till inlägg 20 januari 2011

Gastric bypass operation

Av Ida Söderblom - 20 januari 2011 14:00

Nu är det klart.. Resan har startat! Jag kommer att göra en gastric bypass operation i början på mars..


Min övervikt är inget jag har valt att skriva om här i bloggen, men alla som känner mig eller vet vem jag är, vet att det är något som jag har kämpat med hela mitt liv.. Att min ämnesomsättning inte funkar som den ska, och att jag äter medicin för detta, det vet nog däremot inte alla..


Men idag är första dagen på min resa fram till operationen, 6 veckor med Nutrilett-diet.. och det smakar apa! Eller smaken är det väl egentligen inge fel på, men konsistensen..


Varför jag väljer att börja skriva om det nu är för att jag känner att för att jag ska klara detta så måste jag få skriva av mig, jag kommer säkert att klaga en himla massa de här 6 veckorna.. Ingen fast föda, förutom någon lite gurkbit då och då.. Det är en stor omställning, att från en dag till en annan bara sluta med vanlig mat..


Anledningen till att man har en period med enbart Nutrilet eller liknande före operationen är att man måste gå ner minst 10% av sin kroppsvikt, för att levern ska krypa.. men eftersom min övervikt är så pass stor har jag och läkaren kommit överens om 25 kg istället.. Detta för min egen säkerhet när det gäller narkos m.m Operationen går givevis mycket lättare ju mer man kan lyckas gå ner innan.. själva operationen görs via titthåls-kirurgi, de gör ca 5 hål i magen som de för in kamera och instrument genom..


Så min "föda" de nästmaste 6 veckorna kommer att bestå av Nutrilett och minst 2 liter kalorifri dryck (vatten & te)..


I skrivande stund har jag precis lyckats trycka i min min första shake med Nutrilett jordgubb, och nu dricker jag te, utan socker och mjölk som jag är van vid.. men jag tror att det jobbiga kommer vara att komma in i de här.. men jag har en stark vilja, så jag kommer att lyckas!


25 kg på 6 veckor är mycket, men det är bara hålla tummarna på att jag lyckas.. Annars skjuts operationen upp yttligare någon vecka..


Så, nu var det sagt.. och jag känner att en sten lyfts bort från mitt hjärta, och att jag äntligen kan vara "ärlig" mot mig själv och min omgivning.. och om ni undrar över något, fråga mig istället för att prata bakom min rygg, jag svarar hellre på era frågor.. 


Jag är oerhört tacksam för min familjs stöd, och självklart mina vänner..

Men den jag är mest tacksam mot är min älskade sambo, Eriik! för är det någon som har följt med mig på resan från läkarbesök till provtagningar m.m så är det han.. det är han som står ut med mitt humör, och det är han som kommer hjälpa mig genom de här första 6 veckorna..

Eriik, jag älskar dig!

 
 
Ingen bild

Heidi

20 januari 2011 14:58

Känner med dig Ida, jag vet hur det är. Har precis börjat med nutrilett själv i förrgår...och det gjorde jag senast efter jag fått Liam också och gick ner 27kg på 2mån...så jag vet ju att det funkar på mig. Starkt av dig att berätta om detta och hoppas att du lyckas nå målet för att få göra operationen! Önskar dig all lycka på resan! : ) Kramar/Heidi.

 
Erika

Erika

20 januari 2011 16:01

Önskar dig lycka till! Kram

http://aakiree.blogg.se

 
Ingen bild

Anki Eriksson

20 januari 2011 16:04

Hej Ida
Blev så otroligt glad när jag läste om vad du ska gå igenom nu snart, jag vet att du ätit medeciner för din ämnesomsättning en längre tid, jag blir så glad för din skull, du vet gumman att du har en vilja av stål, och ha haft ända sedan du var liten:) så detta kommer du att fixa galanat, jag förstår att det kommer att vara jobbiga sex veckor...men du vet sex veckor går fort, men det är en stor omställning, du vet att jag håller både tummar och tår för din skull...många kramar Anki

 
Ingen bild

kaka

20 januari 2011 23:31

ÄR SÅÅÅÅ GLAD FÖR DIN SKULL KAKA! <3

 
britta

britta

21 januari 2011 08:32

Heja Ida! Kämpa på, du klarar det! :)

http://intesnabbast.blogg.se

 
Ingen bild

Linn

21 januari 2011 15:37

Heja Ida! :) Det här klarar du, men nutrilett smakar verkligen helvete ;)

 
Linda

Linda

22 januari 2011 10:45

Det kommer säkert gå alldeles galant, vi hejjar på dig :)

http://tisseltassel.webblogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ida Söderblom - 10 december 2016 23:23


Idag hittade kidsen varsin badboll i paketen :) Gissa vilka som genast sprang upp till badkaret? ;) Tillsammans valde de att använda den blåa idag och spara den röda till sen :) ...

Av Ida Söderblom - 9 december 2016 20:47


Tänka sig, idag hade tomten å mamman fixat en deg i kylskåpet, och dumle, bakformar å noblesse i paketet på kalendern :) Så ikväll har vi bakat dumlekakor.. :) ...

Av Ida Söderblom - 8 december 2016 22:55


[ycka över en växel till järnvägen och pennor

Av Ida Söderblom - 8 december 2016 00:04


Idag hittade vi en målarbok och mer järnvägsbitar i kalendern :) Elias frågade imorse varför inte tomten har lämnat en paketkalender hos alla barn.. Vill låta dem ha kvar den mysiga tron på tomten, så jag fick vackert erkänna att det var mamma som ...

Av Ida Söderblom - 6 december 2016 23:36


Idag hittade vi järnvägsbitar och snoddar/klämmor i paketen :) vi har även hunnit med att baka 2 mjuka pepparkakor, en till oss och en till Erik å hans sandargubbar inför nattens kommande jobb.. ...

Presentation


GBP-opererad, pysslande, blivande tvåbarnsmor i underbara Norrbotten! :)

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Fråga mig

9 besvarade frågor

Geocaching =)

Profile for Allansdotter

Ovido - Quiz & Flashcards