Alla inlägg under oktober 2013

Av Ida Söderblom - 8 oktober 2013 18:22

Idag kliver vi in i trimester 3 :)

Av Ida Söderblom - 7 oktober 2013 22:33

Idag var det dags för ett besök hos barnmorskan igen.. :) SF-måttet landade på 29 och hjärtljuden 155 slag/minuten.. så lilla Vallmo verkar växa å frodas! :)

Mina levaxinprover låg bra, rita kors i taket ;) då struligt som de varit, uppåner neråupp.. Urinprovet visade inga spår av nå, vilket är skönt så jag slipper nå mer penicillin :)

Tänk, 70% av tiden har flutit förbi.. På nått sätt känns allt så nära, men ändå långt borta..

Kan ju lova att jag ätit godare kvällmellisar än så här.. Men som jag befarade har järnvärdet dalat mer, låg på 115 nu.. Så fram till nästa besök försöker jag boosta kroppens järnupptag..
Hellre än klunk äckel å frukt varje kväll än järntabletter.. :) vi får hoppas på det bästa..

Nu sova, har varit så sjukt trött idag, å jag får så dåligt samvete för Elias.. men vi har busat på ändå, och sovit 2 timmar tillsammans i soffan, välbehövligt för oss båda ;)
Nattinatt och sov gott!
Pusspuss

Av Ida Söderblom - 6 oktober 2013 22:04

Trött, tröttare, tröttast, Ida.. huuuuuu vad jag har varit trött och slut i helgen, INTE roligt :(

Sist jag var å lämnade blodprover tog de bara ämneomsättning/levaxin-prover, så jag funderar på om mitt järnvärde kanske har börjat dala mera.. Samtidigt har vi verkligen haft fullt upp läääänge nu, alltid något som måste göras, fixas och hinnas med.. Kan ju hända att jag helt enkelt bara inte har orken för allt längre..

Ska till BM imorgon, så då får vi väl se vad hon säger och vad snabbvärdet på järnet säger.. ska bli roligt att se om SF-måttet fortfarande är större än när jag väntade Elias, eller om det har lugnat ner sig ;)

Fast magen är betydligt högre nu än sist.. :P


Liten sover, sambon är på väg till jobbet å jag tänker gå å soooova! Förutom att ta upp båten idag så vart det till att möblera om i sovrummet.. nu hoppas jag på att isoleringen i grunden hjälper och att det inte kommer vara minusgrader under Elias säng i vinter.. återstår ju att se, bara hålla lite koll..

Dock så vet jag inte riktigt vart vi ska rymma Vallmos vagga/säng.. nog rymmer vi den, men det kommer bli trångt..

men jag vill inte flytt upp sovrummet på ovanvåningen ännu, då blir det till att bära två barn uppochner för trappen.. jaja, tiden får visa vad det blir av de hela :)


vardagsrummet och oxå fått sig lite piff i helgen, vi har burit bort det stora vardagsrumsbordet och en fåtölj, Elias leksaker fick ta plats i ena hörnet av rummet och det kom upp två lack-hyllor på väggen :)

nu ska jag bara beställa lite bilder på Elias att sätta upp oxå.. funderar även på att köpa en sån dära liten expedit hylla från IKEA, med 4 fack, åsså nå korgar till den.. tror den skulle passa bra i "lekhörnet" för leksaker å alla barnböcker :) ska mäta och se om den går in där jag vill ha den, annars får det bli en annan lösning..

Nu sängen!

nattinatt och sov gott!

pusspuss

Av Ida Söderblom - 6 oktober 2013 18:17

Idag var det dags att ta upp båten, innan minusgraderna kommer på allvar här uppe :) På vägen till stugan passade Elias på att dra ner "stora ögonlocket" och sova lite där under ;)

Här kommer lite bilder från vår höstdag i stugan :)


    

Hösten har tagit över, löven brinner i alla möjliga färger.. :) I love it!


 

Så häääääääääär roligt äre att åka båt! :D  Pappa vill oxå vara med på bild, men då passar jag på att peka på nå annat intressant istället :)


   

Faffan väntade på oss vid båtrampen.. :)


 

Men att åka båt på land är ju konstigt ;)


 

Punka på släpet, vi fortsätter ändå ;)


 

Elias sprang runt, runt, runt å kikade på allt :) jätteroligt ju, sist vi var uti stugan så kröp han bara fram å tyckte gräsmattan var läskig ;)

Av Ida Söderblom - 5 oktober 2013 23:12

Idag har vi varit på Elias kusin Williams dop :)

Elias var busigare än busigast i kyrkan :) Han skulle springa runt å hejja på alla.. charmtrollet vårt!

Jag hade knåpat ihop en doptavla/namntavla/födelsetavla, vad man nu vill kalla det ;), till William.. det är alltid roligt att få ge bort något som det ligger kärlek bakom.. :)

Nu äre dags för sängen, jag har inte mått så vidare bra idag.. trött å stickningar/obehag ni kroppen.. + sammandragningar på de :/
Nattinatt och sov gott!
Pusspuss

Av Ida Söderblom - 3 oktober 2013 22:26

Efter middagen tog jag å Elias en sväng ner på affärn för att köpa jäst å mjölk.. jag var nämligen sugen på att baka bullar inför morgondagen :)

Degen jäste bra vill jag lova ;) Över kanten på bunken, men den 'rann' inte över iaf.. :)

När det var dags att kavla ut å he på allt klet funderade Elias vad jag pyssla med.. han sträckte å sträckte å sträckte på sig, till slut nådde han fram å snodde sig en bit deg från den utkavlade rektangeln.. ;)
Ytterst konstig konsistens verkade han tycka, men när biten tillslut hamnade i munnen försökte han ta mer å 'mmmmm:ade' för fullt :) Sötungen! Vårt första riktiga bullbak tillsammans, å fler lär det bli :)

Helt ärligt så var det första gången jag bakar helt vanliga bullar utan mammi ;)

Sambon kom hem å hugg in på kanelbullarna :P 2 plåtar med kanelbullar och 2 plåtar med vaniljbullar.. omnomnom!

Men att stå å baka tycker höfterna inte om, så efter att ha landat i soffan ska jag nu snabbbädda sängen å sedan sooooova famnen på stora hjärtat :)

Natten som var fick jag Elias att sova i sin säng fram till halvsju imorse :) men det var två ggr, på 1 timme vardera, som jag halvsov hängandes över spjälsängen strykandes liten över ryggen.. Men så värt det senare :)

Nattinatt och sov gott!
Pusspuss

Av Ida Söderblom - 3 oktober 2013 12:15

Den här busen och jag försöker få någon ordning på hemmet idag, eller ska jag säga att den ena plockar undan och den andra drar fram? ;)

Efter en vecka med noll ork så blir hemmet eftersatt, och efter gårdagens statsbesök även eldningen.. men nu brinner det i brasan, tvättmaskinen snurrar och diskmaskinen diskar för fullt..

Jag hade kaaaaanske tänkt ta en svängom med snabeldraken om höfterna tillåter, men det är nån som drar ut allt jag lägger undan på golvet igen ;) haha..

Har vi tur kommer pappan hem ikväll, men jag har slutat hoppats, för det blir aldrig som vi vill :/

Av Ida Söderblom - 2 oktober 2013 22:33

Varit på språng heeeeela långa dagen.. vill lova att det känns i kroppen..

Vi började dagen med att bryta den fina 'sova-i-egen-säng'-perioden..
Elias vaknade först vid halv ett, klarvaken och jätteledsen.. efter mycket omåmen, smeka på ryggen å nynna så somnade han om.. men kl 3 var det kööööört! :/
Han satt upp i sängen, klarvaken, gråtandes och ropade på mamma och pappa..
Försökte lägga han ner, sjunga, prata, smeka ryggen, inget funkade.. han grät mer å mer, fäktade bort mina händer å sträckte sig mot mig för att komma upp..

Mammahjärtat gick i en miljon bitar och han fick tillslut komma över och 'sova' bredvid mig.. han var orolig resten av natten, så ingen av oss fick mycket till sömn..
Min gissning? Tandsprickning och mardrömmar..
Meeeeen.. på't igen bara! Ny natt och nya tag, kämpa kämpa..

Så både jag å liten har varit sega idag.. men vi har ända haft en bra dag :)
Efter provtagningen gick vi till Elias farmors jobb där han charmade alla, åt våffla, grädde och päron :)

Sen blev det stan, med Hanna, Elis och Erica, lunchade, runt runt i lite butiker, shoppade en julklapp och såg lite grejer jag själv vill ha ;) hittade ett par vinterskor till skrutten som vi la av..
Efter stan åkte vi hem till Hanna å Ante där det blev surr, bus å pizza :)

Sen kände jag hur luften gick ur mig, och värken i höfterna satte igång.. då var det bara att börja bege sig hemåt.. trött var bara förnamnet :P
Det jobbiga med denna foglossning är att man aldrig i förväg vet hur mycket man orkar..

När vi kom hem vaknade skrutten till efter lite mys i soffan.. Bobby-lek stod på agendan, kliva av, kliva på, kliva av, stå på den, kliva av, bli arg för att han inte kommer framåt utan bara bakåt, tuta, kliva av, stå på den.. ja ni fattar ;)

När liten somnat dog jag och höfterna i soffan en stund.. sammandragningarna kom som ett brev på posten å Vallmo hade disco i magen.. det ena betydligt mysigare än det andra..
Orkade inte ens göra en smörgås till kvällis, så en cola å skumbananer blev det, och självklart lite illamående efter de..

Nu är sängen sköööön, men stor å tom.. hoppas men stora pojke kommer hem imorgon, jag vill ha en famn att krypa in i å få känna mig liten och omhändertagen för en stund..
Nattinatt och sov gott!
Pusspuss

Presentation


GBP-opererad, pysslande, blivande tvåbarnsmor i underbara Norrbotten! :)

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Fråga mig

9 besvarade frågor

Geocaching =)

Profile for Allansdotter

Ovido - Quiz & Flashcards